Stylista żywności, czyli nowatorski pomysł na biznes

W ostatnich latach niezwykle popularne stało się ukazywanie żywności w jak najbardziej estetyczny sposób. Świadczy o tym choćby coraz większa liczba programów kulinarnych, w których ogromną wagę przykłada się do walorów wizualnych prezentowanych na talerzu, a także mnogość restauracji, stawiających nie tylko na smak czy jakość, ale również na wygląd potrawy. Warto mieć świadomość, że za uwydatnienie walorów estetycznych odpowiedzialni są często specjalnie oddelegowani do tego zadania ludzie. Stylista żywności to w naszym kraju zawód jeszcze nie tak powszechny, dlatego zdobycie odpowiedniej wiedzy oraz umiejętności może sprawić, że idealnie trafimy w niszę, która jednak wypełnia się coraz intensywniej.

Potencjalni zleceniodawcy stylistów żywności

Stylistów żywności zatrudniają przede wszystkim lokale gastronomiczne, czyli restauracje czy kawiarnie, oraz agencje reklamowe. Do zadań takiego stylisty należy zadbanie o to, aby fotografia lub film reklamowy w jak największym stopniu zachęcały potencjalnego konsumenta do wyboru danej potrawy. Należy pamiętać, że nawet najbardziej doświadczony fotograf może nie podołać temu wyzwaniu i właśnie wtedy do akcji może wkroczyć stylista żywności – osoba, która umiejętnie skomponuje jedzenie na talerzu, nadając mu niepowtarzalnego wyglądu.

Reklamy jedzenia bardzo często wyglądają na tyle atrakcyjnie, że najchętniej od razu rzucilibyśmy się na taką potrawę. Wynika to w dużej mierze z odpowiedniego zaprezentowania żywności i taki stan rzeczy można zaobserwować choćby na blogach kulinarnych, w ulotkach czy menu restauracji lub kawiarni oraz w reklamach telewizyjnych i prasowych. Najistotniejszym zadaniem stylisty żywności jest taka organizacja kadru, która zachęci nawet najbardziej wymagających koneserów i krytyków kulinarnych.

Cechy idealnego stylisty żywności

Dobry stylista żywności powinien wyróżniać się przede wszystkim kreatywnością oraz poczuciem estetyki, a także znajomością aktualnie obowiązujących trendów w gastronomii. Bardzo istotna jest również właściwa wiedza w zakresie potraw oraz produktów, które na ów potrawy się składają. Stylista żywności nie musi posiadać ponadprzeciętnych zdolności kulinarnych, jednak nie ulega najmniejszej wątpliwości, że takowe w wielu przypadkach mogą mu wydatnie pomóc. Warto pamiętać, że trendy w gastronomii nieustannie się zmieniają, dlatego pasja może odgrywać kluczową rolę.

Prawdopodobnie wiele osób zastanawia się, czy zawód stylisty żywności musi iść w parze z byciem dobrym fotografem i posiadaniem odpowiedniej jakości sprzętu fotograficznego. Jeśli nie czujemy się mocni w tej dziedzinie, możemy podjąć współpracę z profesjonalnym fotografem, który doradzi nam wybór optymalnych rozwiązań, dzięki czemu efekty naszej pracy staną się wyjątkowe i niepowtarzalne.

Reklamy żywności często służą prezentacji potraw charakterystycznych dla danego regionu, dlatego niezwykle istotną umiejętnością jest zdolność ulokowania jedzenia w kontekście kulturowym. Powinniśmy radzić sobie z precyzyjnym krojeniem warzyw oraz pozostałych składników oraz starannym dobieraniem odpowiednich sztućców. Niejednokrotnie musimy także popisywać się fantazją i wyobraźnią.

Kreatywna praca nie dla każdego

Jeśli jesteśmy w stanie nadrobić ewentualne zaległości w zakresie savoir-vivre’u, poznać mnóstwo reguł charakterystycznych dla tego zawodu i posiadamy wcześniej wspomniane cechy, zostanie stylistą żywności może okazać się dla nas prawdziwym strzałem w dziesiątkę. Warto zdawać sobie sprawę, że na rynku można odnaleźć kursy dla potencjalnych stylistów, dzięki którym nauczymy się wiele, jednak nie ulega wątpliwości, że najistotniejsze jest zaangażowanie oraz własny wkład w kształcenie się i nabywanie odpowiedniego doświadczenia.

Autor: Smykałka do biznesów

Dodaj komentarz