Ścianka wspinaczkowa – biznes plan z przyszłością

climbing-wall

Scenariuszy na spędzenie wolnego czasu mamy dziś bardzo wiele. Mnogość opcji często przyprawia nas o zawrót głowy, ale grunt to spróbować jak najwięcej i dopiero potem wybrać swoje ulubione atrakcje i aktywności. Bogaty wybór nie ogranicza się tu jednak do oklepanych schematów, gdyż miasto zaczyna z powodzeniem realizować coraz więcej zadań, anulując tym samym konieczności wyjeżdżania z niego, by móc spędzić wolne chwile w jakiś określony sposób.

Jeszcze do niedawna by wspinać się na skałki trzeba było jechać za miasto lub w góry. Dziś wystarczy wyszukać w internecie najbliższą ściankę wspinaczkową, którą w zasadzie znaleźć można w każdym większym mieście. Z jednej strony jest to udogodnienie dla klienta, z drugie pomysł na biznes, który może mieć przed sobą wiele lat popularności i rozkwitu w świadomości społecznej.

Dlaczego to taki dobry pomysł?

Jeszcze niedawno by w ogóle myśleć o dobrym treningu wspinaczki należało poświęcić trochę czasu na organizację wyjazdu, zebranie innych ludzi (a przynajmniej partnera do wspinaczki) oraz zaopatrzenie się w odpowiedni sprzęt. Obecnie wszystko jest łatwiejsza. Partnera może zastąpić instruktor, sprzęt można wypożyczyć na miejscu lub udać się na ściankę, gdzie nie jest on wymagany, a wyjazd ogranicza się do przejechania na drugi koniec miasta lub nawet nie to. Komfortowe warunki, jakie stwarzają obecnie dla wspinających sztuczne ścianki do wspinaczki, zaczynają przyciągać coraz większą liczbę ludzi, którzy korzystają z nich nie tyle z pasji co z ciekawości i w nadziei na miło spędzony czas. Dlatego też otwarcie jej w strategicznym miejscu może być bardzo lukratywne, a z czasem nawet rozwinąć się, o ile należycie zadbamy o zadowolenie klientów.

Wymogi lokalowe

Ścianka nie może być zbyt niska, a więc zadbanie o odpowiedni lokal jest tu kwestią kluczową. Im większą trudność chcemy osiągnąć, tym więcej miejsca będzie nam potrzebne. Kwestią kluczową jest tu naturalnie wysokość pomieszczenia, gdyż by wygodnie zajmować się prowadzeniem ścianki wspinaczkowej będziemy potrzebować co najmniej 5-metrowej przestrzeni pionowej. Z perspektywy klienta oraz norm bezpieczeństwa ważne jest również, by konstrukcja wspinaczkowa była w pełni stabilna. Z tego względu należy zaplanować przestrzeń w taki sposób, by całą instalację oprzeć na ścianach nośnych. Ma to o tyle znaczenie, że utrzymanie masy kilku wspinających się klientów nie powinno być w żadnym wypadku problemem i nie ograniczać funkcjonalności wyposażenia tego biznesu. Ostatnim co należy poddać surowej ocenie jest dobra wentylacja lokalu. Obecność większej ilości osób, różna wysokość wspinaczki i może okazać się, że zrobi się zbyt duszno (dodając do tego wzmożony wysiłek może to wręcz stanowić zagrożenie dla przebywających na ściance klientów).

Co powinno się wiedzieć na temat ścianki do wspinaczki?

Wielu osobom wydaje się, że przygotowanie ścianki do wspinaczki jest najtrudniejszym zadaniem w całym biznes planie. Okazuje się jednak, że wystarczy odrobina wiedzy i można wykonać ten element we własnym zakresie. Jeśli jednak wiesz, że twoje umiejętności techniczne nie są na tyle rozwinięte, by powierzyć im odpowiedzialność za bezpieczeństwo innych osób możesz łatwo znaleźć firmę, która zajmuje się tego typu zadaniami profesjonalnie. Wysoką jakość wykonania można osiągnąć np. przez zastosowanie grubych płyt OSB, do których bezpośrednio można przykręcić różne typy uchwytów. Nie jest to więc tak skomplikowane jak mogło by się wydawać, a opcji konfiguracji tras wspinaczki jest tu całe mnóstwo. Zanim jednak opracujemy ścieżki wspinaczki zadbajmy również o estetykę naszej instalacji i albo pomalujmy ją albo pokryjmy specjalnym szorstkim materiałem, który usprawnia przyczepność obuwia.

Wyposażenie i sprzęt wspinaczkowy

Decydując się na założenie ścianki wspinaczkowej trzeba liczyć się również z kosztem nabycia niezbędnego sprzętu (o ile ścianka będzie wymagać jego użycia, gdyż są również niskie konstrukcje, na które wchodzi się bez asekuracji). Jeśli jednak chodzi o bardziej monumentalne konstrukcje to na pewno interes nie może się obejść bez zapewnienia klientom dostępu do:
– lin statycznych (ich liczba powinna się równać ilości przygotowanych dróg do wspinaczki, a długość zawierać się w podwójnej wysokości ścianki z 2 do 4 metrowym zapasem),
– lin dynamicznych (zasada podobna jak przy statycznych),
– taśm do oznaczania stanowisk wspinaczkowych,
– wytrzymałych uprzęży z karabinkami (ważny jest tu szeroki wybór rozmiaru, który będzie można dostosować do indywidualnych warunków fizycznych każdego klienta),
– ekspresów (rozmieszczone co ok. 1,5 m i służące do wpinania w nie liny asekurującej podczas wspinaczki).

Obsługa klienta i reklama

By biznes plan związany ze ścianką wspinaczkową mógł przynieść zysk to oprócz strony technicznej należało by również zadbać o dobry personel, posiadający nie tylko wiedzę i umiejętności dotyczące wspinaczki, ale także potrafiących pracować z klientem. Przydadzą się tu również dobrze przemyślane działania marketingowe. Dobrym pomysłem jest np. nawiązanie współpracy z pobliską szkołą, która w zamian za możliwość organizacji lekcji WF-u zapewniła by nam stały dochód. W takich wypadkach można więc zaoferować niższą cenę za takie zajęcia, więc obie strony mogły by na tym skorzystać. Z czasem popularność sama zacznie się zwiększać, ale nie należy nigdy spoczywać na laurach i starać się dostosować swoją ofertę zarówno do amatorów wspinaczki, jaki i profesjonalnych alpinistów, którzy szukają trudnych ścieżek do ćwiczeń przed wyprawami.

Dodaj komentarz