Dobrze prowadzony i przemyślany biznes może zapewnić nam utrzymanie nawet jeśli popyt na niego jest jedynie sezonowy. W ten sposób działa np. branża związana z pensjonatami nad morzem, gdzie w sezonie letnim drzwi właściwie się nie zamykają, a gdy przychodzi jesień i zima to trzeba walczyć o klienta, by choć w małym stopniu spożytkować posiadana przestrzeń lokalową.
Trochę inaczej ma się sprawa, jeśli nasz biznesplan zakłada pracę w… budce z lodami. Dzięki temu, że popyt na ten rodzaj produktów utrzymuje się około 4-5 miesięcy w roku, trzeba jednak zadbać by można było na nim zarobić odpowiednio dużo. Musi nam to przecież starczyć do kolejnego sezonu. Czy jednak opłaca się inwestować w ten rodzaj działalności?
Budka z lodami to mniejszy wydatek
Dla jednych posiadanie biznesu związanego z lodami nie może wiązać się z niczym innym jak z założeniem lodziarni. Oczywiście jest to również bardzo dobry pomysł na biznes, jednak nie posiadając odpowiedniego kapitału i mają trudności z uzyskaniem odpowiednio wysokiego kredytu możemy właściwie zapomnieć o tej koncepcji. Budkę z lodami można natomiast otworzyć bardzo szybko (kiedy temperatura na dworze skłania potencjalnych klientów do poszukiwań źródła ochłody)i to niewielkim kosztem. Wystarczy znaleźć dobrą lokalizację, gdzie każdego dnia przechodzi mnóstwo osób i można przez lato zarobić naprawdę sporo.
Zaopatrz swój biznes lodziarski
Dobre lody potrzebują odpowiedniego zaplecza technicznego, zarówno by można było je odpowiednio przechowywać, jak i przygotowywać. Najważniejszym i jednym z poważniejszych wydatków jakie trzeba w tym wypadku ponieść jest koszt zakupu automatu do lodów. Dla jednych może to być bariera nie do przebycia, gdyż przyjdzie nam wydać na to ok 20 tys. złotych, jednak jeśli chcemy by nasze lody były najlepsze (i najpopularniejsze) to warto zainwestować w dobrą i sprawną maszynę przeznaczoną do tego celu (alternatywą jest wynajem urządzenia za cenę ok. 3,5 tys. złotych miesięcznie). Dzięki temu będziemy mogli natomiast zaoferować klientom kilka smaków naszych przepysznych i chłodnych słodkości. Dodatkowo dobrze by było zaopatrzyć się w:
– funkcjonalny i wydajny system chłodniczy (koszt w granicach 1000 zł),
– kubeczki, wafelki, serwetki,
– różne polewy i posypki,
– stałą dostawę produktów.
Odpowiednie miejsce
Jak już powyżej wspominaliśmy, jedną z ważniejszych części składowych sukcesu każdej budki z lodami, jest odpowiednia lokalizacja. Powinno to być miejsce gdzie niezależnie od pory roku jest duży ruch. Nigdy nie wiadomo, czy w chłodniejszy dzień nie znajdzie się grono klientów, którzy będą chcieli ochłodzić się naszymi wyrobami, a im więcej klientów nas zobaczy, tym łatwiej będzie kojarzyć, gdzie można kupić lody, kiedy przyjdzie im na nie ochota. My polecamy główne ulice, place, centrum miasta oraz okolice wejścia na plażę, by turyści mogli szybko rozłożyć się na piasku i zjeść pyszny deser lodowy.
Ile można zarobić?
Przyjmując, że na założenie budki z lodami wydamy jednorazowo ok. 30 tys. złotych to przy dobrze prosperującym biznesie, ładnej pogodzie oraz dogodnej lokalizacji koszt ten powinien zwrócić się nam po mniej więcej 2 miesiącach. Trzeba jednak pamiętać, że mogą mieć na to wpływ detale, które nie są uzależnione od nas, jak zawyżona prognoza klientów, awaria sprzętu, albo średnio dobrana lokalizacja budki.