Reklama to podstawa jeśli chce się dotrzeć do szerokiego grona klientów oraz promować pozytywny wizerunek. Zarówno posiadane usługi i asortyment, jak i nowości dopiero wchodzące na rynek wymagają skutecznego marketingu. Im szybciej trafi się do życia konsumentów tym łatwiej będzie się w nim potem utrzymać.
Na szczęście nie trzeba robić tego we własnym zakresie, gdyż istnieją na rynku profesjonaliści, którzy zgłębili mechanizmy rządzące tym rodzajem promocji firmy. Agencje reklamowe mogą być bardzo różnej wielkości, ale każda z nich zaczynała od tego samego wyzwania – profesjonalnej budowy oferty oraz zespołu. Przemyślany biznesplan to więc w tym wypadku podstawa sukcesu.
Zastanów się nad profilem działalności
Zakładając agencję reklamową powinieneś wiedzieć, że nie uda ci się od razu zbudować szerokiej oferty obejmującej wszystkie metody i kanały promocji. Ważne jest by przeprowadzić badanie rynku, skonfrontować je z potrzebami klientów oraz z tym jakimi środkami i umiejętnościami dysponujemy. Przykładowo można zająć się wyłącznie kreowaniem wizerunku klienta w Sieci (łącznie z mediami społecznościowymi). By dodatkowo wzbogacić ten rodzaj marketingu można by również zdecydować się na usługę pozycjonowania lub przynajmniej planowania i wdrażania kampanii AdWords. Nie da się ukryć, że jest to sfera wymagająca dość sporego przygotowania merytorycznego, dlatego jeśli odniesie się w niej sukces można szybko przejść do projektowania graficznego ulotek, plakatów, banerów itp. Wyższym poziomem działalności są już wtedy tylko scenariusze reklam oraz spotów radiowych, przy których trzeba zadbać o wiele różnorodnych czynników perswazyjnych. Inna sprawa, że wyrobienie sobie w tym świecie marki nie jest taką łatwą sprawą i wymaga wzorowej współpracy w zespole.
Pomysł na biznes a członkowie zespołu?
O profesjonalnej ofercie agencji reklamowej świadczą oczywiście efekty pracy zespołu tan zatrudnionego. Każdy jest tu specjalistą w swojej dziedzinie, ale dopiero razem tworzą jakość, którą można promować i którą można zdobywać kolejne zlecania czy oferty współpracy. Zakładając tego typu biznes nie warto zbyt hierarchizować pracowników, a już na pewno jeśli chodzi o różne kompetencje. W zespole powinna panować równość, jasny podział obowiązków ale nie obejdzie się bez małej drabinki korporacyjnej. Na początek proponujemy trzy szczeble – szef agencji, starzy specjalista i młodszy specjalista. Dzięki temu prostemu zabiegowi łatwo będzie ocenić wyniki pracy, bez angażowania w nie osób, które nie posiadają odpowiedniej wiedzy.
Jakie stanowiska w agencji reklamowej?
Zakładając agencję reklamową nie uniknie się stworzenia kilku podstawowych stanowisk. Oczywiście na początku nie będzie ich wiele, ale jeśli chodzi o powierzchnie biurową dobrze mieć zapas na kilka dodatkowych biurek, dla nowych specjalistów, którzy niewątpliwie przydadzą się wraz z rozwojem firmy. By w komfortowy i kompleksowy sposób sprostać podstawowym wymaganiom rynku promocji należało by znaleźć ambitnego i doświadczonego:
– grafika komputerowego (im szerszy pakiet programów opanował i im bardziej kreatywny jest tym lepiej dla agencji i atrakcyjności wyników jego pracy),
– informatyk (utworzenie stron internetowych, wprowadzanie zmian na stronie klienta, dopasowanie reklamy do wymogów przeglądarek itp.),
– copywriter (wartościowa i unikalna treść zawsze się przyda, a dobre hasło reklamowe potrafi precyzyjnie wryć się w pamięć konsumenta),
– specjalista ds. promocji i marketingu (przyda się do opracowania strategi działania zespołu),
– ktoś z głową pełną pomysłów i pozytywnej energii,
– handlowiec (klienci sami się nie znajdą).