Czas spędzony na różnych szczeblach edukacji państwowej daje nam podstawową wiedzę na temat świata, jeśli jednak chcemy wyciągnąć z tej darmowej maszyny jak najwięcej to nie wystarczy jedynie uczestniczyć w lekcjach. Zajęcia dodatkowe mają tu więc często za zadanie uzupełnić materiał, który w szkole lub na uczelni jest nieproporcjonalnie rozległy do ilości godzin na jego opanowanie. Wiedzy tej jednak się potem wymaga na egzaminach (zwłaszcza jeśli chodzi o życie studenckie).
Uczniów również jest zbyt wielu, by upewnić się, że każdy opanował materiał, a czekanie na tych mniej pojętnych hamuje rozwój całej reszty. Sytuacja ta ma więc swoje minusy, choć zalet jej nie brakuje. Skoro uczeń potrafił zdobyć materiały i wiedzę we własnym zakresie to nie tylko rozwinął swój zasób informacji, ale i pokazał, że jest samodzielny (a to bardzo ważne we współczesnym świecie). Zarówno ten pojętny, jak i mniej rozgarnięty potrzebuje jednak czasem pomocy z zewnątrz – korepetycji, czyli całkiem dobrego pomysłu na biznes i dodatkowe pieniądze.
Masz wiedzę? A potrafisz ją przekazać?
W tym biznesie liczy się skuteczność. Oczywiście możesz posiadać wiedzę, ale bez umiejętności zaszczepienia jej innym nie uda ci się podbić tego rynku. Bez zdolności pedagogicznych raczej nie uda ci się zbudować bazy stałych klientów, a tych których przekonasz do siebie szybko zrozumieją, że twoja skuteczność jest dość marna. Jeśli więc tłumaczenie innym tego co kryje się w twojej głowie sprawia ci kłopot, to pomoc w nauce i korepetycje możesz sobie odpuścić. Uczniowie potrafią być bardzo dociekliwi, więc pojawienie się na lekcji pytania, na które nie potrafisz odpowiedzieć również nie wpłynie dobrze na twój wizerunek. Zastanów się również nad poziomem jaki prezentujesz byś nie porywał/ała się na zbyt zaawansowany materiał, kiedy twoja wiedza starcza zaledwie by pomóc uczniom gimnazjum.
Co będzie ci potrzebne?
Nauczanie innych to nie tylko umiejętność mówienia. Dzisiejszy uczeń oczekuje od nauczyciela kreatywności i dobrego przygotowania. Przekazanie wiedzy w atrakcyjny sposób powinno być więc twoim priorytetem, a możesz to osiągnąć, np. dzięki dobrym materiałom dydaktycznym. Nauki ścisłe jak fizyka czy matematyka wymagają również byś posiadał/ała różne przybory potrzebne np. do sporządzania zadań z geometrii (linijka, cyrkiel, kątomierz itd.). Niezbędny może okazać się również samochód, gdyż komunikacja miejska może zwykle nie wystarczyć przy próbie dostania się np. na tereny podmiejskie. Będzie to również nieoceniona pomoc, jeśli danego dnia trzeba będzie dostać się w kilka różnych miejsc. Jeśli odległość nie jest zbyt duża to może tu wystarczyć także rower, a auto można zastąpić skuterem, z tym że jazda nim w deszczu może nie być zbyt przyjemna, poza tym jest jeszcze sezon zimowy.
Modele nauki
Korepetytor może różnicować swoje stawki w zależności od tego, jaki model współpracy odpowiada jego klientom. By w pełni sprostać oczekiwaniom rynku warto przygotować się na następujące opcje:
– korepetycje z dojazdem do klienta (najdroższa opcja),
– korepetycje we własnym mieszkaniu (jedyny warunek to dobre przystosowanie pomieszczenia do wymogów efektywnej nauki),
– nauczanie grupowe (można zarobić najwięcej w przeliczeniu na ilość osób w grupie, ale wymaga to większych umiejętności – nie więcej niż kilka osób, by skutecznie wykonać swoje zadanie).
Jeśli zaś chodzi o przebieg lekcji to nie ma tu jednej recepty na sukces. Najbardziej opłaca się więc każdorazowo dostosowywać scenariusz spotkania do indywidualnych predyspozycji ucznia.
Najbardziej opłacalne… specjalizacje
Nie każdy przedmiot szkolny jest równie opłacalny do prowadzenia korepetycji. W ostatnich latach szczególną popularnością cieszą się przedmioty ścisłe oraz języki obce, gdyż uczniowie mają z nimi największy problem oraz są dobrze opłacane. Ucząc angielskiego, niemieckiego, francuskiego czy hiszpańskiego stajemy się tak naprawdę poważną konkurencja dla szkół językowych, które przez atrakcyjność korepetycji odnotowują często spadek dochodów. Z kolei matematyka, biologia, fizyka czy chemia to coś co po prostu trzeba zrozumieć żeby zdać, więc w cenę wlicza się tu również (oprócz wiedzy) zaawansowane zdolności pedagogiczne korepetytora.
Pozyskiwanie klientów
Zaczynając swoją przygodę na rynku korepetycji trzeba liczyć się z wolnym wzrostem renomy. Zazwyczaj zaczyna się od jednego, dwóch uczniów, a dopiero z czasem przychodzą kolejni zainteresowani. Szczególnie efektywne jest polecanie znajomym przez klientów naszych usług, gdyż wtedy można osiągnąć wręcz wirusowy przyrost zleceń. By zacząć dobrze jest jednak skorzystać z dobrodziejstw Internetu i zamieścić kilka ogłoszeń na większych portalach. Inna opcją jest nawiązanie kontaktu w pobliskiej szkole, gdzie za porozumieniem z dyrekcją można przypiąć na tablicy informacyjnej swoje ogłoszenie. Należy jednak pamiętać, że obklejanie przystanków itp. jest nielegalne, więc raczej powinno się unikać tej formy promocji swoich usług.